poniedziałek, 21 lipca 2014

Beata Legutko - "Cuda z Jasnej Góry"

źródło
TYTUŁ: Cuda z Jasnej Góry
AUTOR: B. Legutko
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo M
DATA WYDANIA: 2014
STRON: 148


"Każdy człowiek, nawet niewierzący, doświadcza momentów, w których dusza wznosi się ku górze w mimowolnym modlitewnym porywie" [1]

Jasna Góra - Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej - Królowej Polski.

Zespół klasztorny Zakonu Paulinów w Częstochowie. Miejsce szczególne kultu maryjnego i centrum pielgrzymek w Polsce. To tu znajduje się obraz Matki Boskiej Częstochowskiej (Czarna Madonna) - ikona, typ hodigitria. Autor owego obrazu jest nieznany - choć przypisuje się jego autorstwo św. Łukaszowi Ewangeliście, oraz że został namalowany na desce ze stołu gdzie jadała św. Rodzina, jego data powstania jest ciągle w sferze domysłów - może to być VI-VII w. lub XIII-XIV. 
Jasna Góra i obraz Matki Bożej Częstochowskiej jest miejscem wielu pielgrzymek - pierwszy dokument w który mówi nam o pielgrzymce na Jasną Górę pochodzi z 1429 roku. Obecnie prowadzi tam ok. 60 szlaków pielgrzymkowych, gdzie najdłuższa ma do przebycia 620 kilometrów to pielgrzymka koszalińsko-kołobrzeska. Jasna Góra to nie tylko miejsce pielgrzymek, ale również miejsce cudów które dzieją się tam od wieków po dzień dzisiejszy, a wszystkie są zapisywane w specjalnej księdze. 

"Jasna Góra to miejsce, w którym legenda przeplata się z historią, wiara i nadzieja z problemami życia codziennego. Co roku do sanktuarium pielgrzymują ludzie z całego świata, prosząc o cud i dziękując za otrzymane łaski. Swoje problemy i nadzieje zawierzają tej, która wszystkie wydarzenia z życia swojego Syna nosiła w swoim serce." [2]


Książka "Cuda z Jasnej Góry" to wspaniałe kompendium wiedzy na temat Jasnej Góry i cudownego obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.  Znajdziemy tu między innymi krótkie historie: kim była Maryja oraz jak rozwijał się kult maryjny, dowiemy się czczeniu obrazów świętych, jaka była do tego droga i o tym że nie czcimy obrazu ale jego pierwowzór czyli osobę którą przedstawia obraz. Dowiemy się również szczegółów o samym obrazie: autor, jego powstanie oraz jego historię jak przywędrował na Jasną Górę i skąd wzięły się cięte rysy dwie, oraz poznamy historię sukien Matki Bożej. Autorka prezentuje nam również historię Zakonu Paulinów i skąd wzięli się w Polsce, oraz poznamy Jasną Górę jako miejsce pielgrzymek (w 1932 roku pierwsza pielgrzymka wyruszyła z Warszawy - było to 32 osoby) i cudów które tam się dokonywały.

Już sam tytuł książki mówi nam o czym dokładniej i dogłębniej będzie dotyczyła jej treść - o cudach, które miały miejsce na Jasnej Górze przed Obrazem Czarnej Madonny. To do Niej ludzie zwracali się ze swoimi kłopotami i sprawami beznadziejnymi, to tu do Niej szli prosić o łaskę uzdrowienia (o kulach, na wózkach, niewidomi). Ale nie tylko przed obrazem dokonywały się cuda, także w domach, innych państwach, różnych miastach i wsiach, podczas peregrynacji kopii Obrazu - ludzka modlitwa i wiara płynęła do Matki Bożej Częstochowskiej, a ta słuchała jak Matka słucha swoich dzieci. Za jej przyczyną dokonało się wiele cudów (pierwszy datowany jest na rok 1392 - uzdrowienie malarza Jana Wężyka), wskrzeszenia (kroniki na Jasnej Górze przedstawiają 33 wskrzeszenia), oraz proszono o ratunek dla dusz cierpiących w czyśćcu (kroniki notują ok. 32 takie przypadki), oraz cuda które dokonywały się za pośrednictwem przedmiotów związanych z Jasną Górą, cudach narodzin i nawróceń.
W książce przeczytamy o wybranych cudach dawnych i współczesnych, poznamy także definicje cudu, oraz jak Kościół uznaje cuda. Na końcu książki mamy kalendarium, oraz Litanię i Nowennę do Matki Boskiej Częstochowskiej.

Czytając tę książkę miałam momentami wrażenie że serce mi trzepocze, to niesamowite uczucie czytać o  tych wszystkich cudach. Język jest prosty, nie ma żadnych trudnych zawiłości językowych, dzięki temu każdy może sięgnąć po tę książkę. Autorka na zaledwie 148 stronach przedstawiła nam w sposób prosty i ciekawy historię Jasnej Góry i Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, oraz cuda które dzieją się za jej przyczyną. Czy Wam polecam tę książkę? - oczywiście że tak, i to nie tylko osobom zainteresowanym ale każdemu.

Matka Boża Częstochowska źródło


"O pani moja, Maryjo święta, moją duszę i moje ciało powierza Tobie, Twojej błogosławionej opiece i szczególnej obronie oraz mocy Twego miłosierdzia, dziś i każdego dnia i w godzinę mojej śmierci. Wszystka nadziejo moja, Tobie polecam wszystkie moje trudności i biedy, życie i kres mego życia, aby przez Twoje święte orędownictwo i prze Twoje zasługi moje uczynki były prostowane i porządkowane według Twojej i Twego przenajświętszego Suna woli, a mojej potrzeby" [3]
Jedna z modlitw do Czarnej Madonny z XVI w.







[1] Beata Legutko "Cuda z Jasnej Góry" Wydawnictwo M, 2014, str. 117
[2] tamże str. 24
[3] tamże str. 41-42

Moja ocena: 6/6



Za możliwość przeczytania książki dziękuję pani Dorocie z Wydawnictwa M




Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:



8 komentarzy:

  1. Zainteresowała mnie ta książka głównie ze względu na mamę, ale może mnie samej przypadnie do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mogę sobie tylko wyobrazić, co czułaś czytając o cudach... Nie da się tego opisać, sama pamiętam, co czułam po opowieści Floribeth Mory Diaz.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zazwyczaj sceptycznie podchodzę do wszelkich cudów, nawet jeśli są potwierdzone medycznie, niemniej jednak chętnie przeczytam tę niewielką objętościowo książeczkę, aby się przekonać, czy mnie w jakiś sposób poruszy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamiętam, że w gimnazjum, przygotowywałam referat na temat religijnych cudów. Niezwykle poruszające fakty, które mają ogromną moc oddziaływania na nasze dalsze postrzeganie wiary, zdecydowanie są warte przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  5. To ksiązka idealna dla mojej cioci. Ona uwielbia takie właśnie tematy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Znakomita pozycja, szczególnie dla ludzi zainteresowanych historią obrazu i klasztoru, polecam.

    OdpowiedzUsuń
  7. nigdy nic nie wiadomo...:)

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...