środa, 16 lipca 2014

Andrea Maria Schenkel - "Dom na pustkowiu"

źródło
TYTUŁ: Dom na pustkowiu
AUTOR: A. M. Schenkel
WYDAWNICTWO: Sonia Draga
DATA WYDANIA: 2008
STRON: 200

Minęło 10 lat od zakończenia II wojny światowej, mała niemiecka wieś gdzie wszyscy się znają. Na obrzeżach wioski stoi samotny dom Dannerów, ludzie uważają ich za dziwaków, sknerów i odludków. O rodzinie po wsi krążą różne plotki: że są bogaci, że dzieci córki starego Dannera to i jego, że najmuje w lecie do pracy włóczęgów i złodziei, że mąż córki niby wyjechał do Ameryki a tak naprawdę zniknął z dna na dzień, o popełnieniu samobójstwa przez Polkę która była przydzielona im do pracy w czasie wojny. Czy to plotki? - czy prawda? Ludzie mówią że strach tam iść, że czuć grozę i ciarki przechodzą po plecach, wszyscy mrukliwi a stary Danner kłótliwy. Pewnego dnia ludzie zauważają że w obejściu Dannerów nikt się nie kręci,  a przecież w domu są małe dzieci, w Kosciele ich nie było ani starszej dziewczynki w szkole -  postanawiają tam pójść i sprawdzić co się stało. Na miejscu znajdują zwłoki całej rodziny i dziewczyny która najęła się u nich do pomocy. Kto popełnił tak straszną zbrodnię? Jaki był motyw tego morderstwa? 

Zaczynając czytać książkę zastanawiałam czy na pewno jest to taki rewelacyjny kryminał jak zapowiadały napisy na okładce "Trzeci rok z rzędu na liście bestsellerów Spiegla. Prawie milion sprzedanych egzemplarzy!!". Początek taki nie był, ale czytając dalej, kartka po kartce odkrywałam jak wkrada się we mnie strach i groza. Autorka przedstawia nam historię pewnej rodziny na wsi i jej masakrę, opisuje to  tak prostym językiem, że czytając czujemy ucisk w żołądku i mrowienie na plecach. Napięcie jest stopniowane i pomału odkrywamy dramat który rozgrywał się przez lata w tej małej wsi, popełniane zbrodnie i niesprawiedliwość na które było ciche przyzwolenie mieszkańców. Cała książka przedstawiona jest jak reportaż - wywiad z mieszkańcami wioski, każdy opowiada tę historię z własnej perspektywy, jedynie części o rodzinie Dannerów opisywane są jak fabuła. Niech nie zwiedzie was ta mała ilość stron książki, na tych dwustu stronach autorka zmieściła całą atmosferę grozy i napięcia.
U naszych sąsiadów ta książka to bestseller, jak dowiedziałam się z okładki książki na podstawie tego kryminału powstały: programy i audycje radiowe oraz sztuki teatralne. Ja oceniam ją wysoko, świetna w swoim prostym przekazie.  Osobiście zachęcam was do sięgnięcia po tę książkę, inna - ale warto poświęcić jej swój czas.

Moja ocena: 5/6



Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:
"Czytamy kryminały" (letnia abolicja)



14 komentarzy:

  1. Bardzo, ale to bardzo mnie zachęciłaś, jestem niesamowicie ciekawa jaka to tajemnica kryje się w tej wiosce i za ścianami strasznego domku...

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię kryminały, dobrze, że się rozkręca, może kiedyś na nią trafię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam, podobała mi się :) Mroczna, niepokojąca książka.

    OdpowiedzUsuń
  4. No proszę. Kolejna książka, którą warto poznać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kilkakrotnie przekonałam się, że taki prosty język potrafi zmrozić krew w żyłach. Zaciekawiłaś mnie tą książką!

    OdpowiedzUsuń
  6. Szukam od dłuższego już czasu jakiegoś dobrego tytułu, który wywoła prawdziwe dreszcze strachu. Zapisuję!

    OdpowiedzUsuń
  7. Poczytam, bo jest bibliotece, a skoro polecasz.

    OdpowiedzUsuń
  8. 5/6 - wysoka ocena. Lubię się bać, więc nie przejdę obok niej obojętnie...

    OdpowiedzUsuń
  9. Myślę, że bym się nie zawiodła. Z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ta powieść inspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Już znalazłam na stronie mojej biblioteki w Dukli więc przy najbliższych odwiedzinach chętnie ją wypożyczę.Mam dobre wspomnienia z literatury typu-kryminalna ....a szczególnie pasują mi książki Charlotte Link....może to w tych klimatach...jak nie przeczytam nie dowiem się...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażynko, jak miło cie zobaczyć na znajomym blogu:)
      Oczywiście książkę muszę przeczytać. Lubię takie intrygujące kryminały:)

      Usuń
  12. Atmosfera grozy brzmi zachęcająco, już dawno nie miałam uczucia lęku przy czytaniu jakiejś książki. Muszę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...