czwartek, 28 sierpnia 2014

Peter May - "Czarny dom"

źródło
TYTUŁ: Czarny dom
AUTOR: P. May
WYDAWNICTWO: ALBATROS
DATA WYDANIA: 2014
STRON: 464


Wyspa Lewis, najbardziej wysunięta na północ częścią archipelagu Hybrydów Zewnętrznych. Wiatr wieje tam przez cały rok, smagając twarze mieszkańców. W pewną sobotnią noc dwoje dzieciaków chcąc zakosztować zakazanego owocu, pieszczot i pocałunków udało się na plaże do opuszczonego hangaru. Ciemna noc i wypity alkohol który burzył ich krew, hangar, i już są ze sobą, ale wkoło na ziemi jest coś lepkiego, on zapala zapałkę... przerażenie i szok na ich twarzach. Z sufitu zwisają nagie zwłoki z których skóra odpada, a z rozciętego brzucha zwisają wnętrzności.

Do pomocy przy rozwikłaniu tego okrutnego morderstwa program komputerowy HOLMES przydziela Fina Macleoda, który po miesięcznej nieobecności w pracy do niej powraca. Przybity nie umie pozbierać się po osobistej tragedii - śmierci syna, musi podjąć decyzję, wraca do pracy w policji czy z niej rezygnuje. Powrót Fina na wyspę jest dla niego trudny, uciekł z niej siedemnaście lat temu, a teraz ma pomóc w rozwiązaniu zagadki morderstwa. W Edynburgu miało miejsce bardzo podobne zabójstwo, Fin ma sprawdzić czy są ze sobą powiązane. 

Zamordowany to miejscowy mężczyzna, Fin go zna, zadziorny i kłótliwy od małego, nie jeden chciałby mu się odpłacić za krzywdy których z jego strony doświadczył. Pobyt Fina na wyspie wywołuje wspomnienia, nie zawsze dobre - dlatego uciekł, odwiedza starych przyjaciół a jego śledztwo zatacza coraz większe kręgi aż zacieśnia się wokół mordercy. Całe morderstwo miało na celu jedno - ściągnąć Fina na wyspę, a rozwiązanie znajduje się we wspomnieniach. Czy Fin we wspomnieniach znajdzie motyw? Czy będzie umiał sprostać nowej rzeczywistości którą zastał na wyspie? Czy prastary zwyczaj - wyprawa na An Sgeir ma coś z tym wspólnego?

Gdy zaczęłam czytać książkę, początek wydawał mi się taki nie za bardzo wciągający. Główny bohater powraca po latach nieobecności na wyspę, powrót ten wywołuje u niego całą masę wspomnień, w pewnym momencie odniosłam wrażenie że tych wspomnień było więcej niż całego śledztwa, dopiero przed połową książki zrozumiałam jak ważne były właśnie te wspomnienia, to one były motorem całej książki. Opisy zwłok czy autopsji były bardzo obrazowe - jak dla mnie za bardzo, cała książka dość mroczna, momentami wręcz czułam ten smagający wiatr i widziałam ciężkie zachmurzone niebo. Książkę czyta się bardzo szybko, zakończenie świetne - choć od pewnego momentu przewidywalne. Powiedziałbym że to bardziej książka obyczajowo-psychologiczna z wątkiem kryminalnym, książka o mieszkańcach wyspy Lewis i ich życiu, pragnieniach, samotności, żyjącymi pod określonymi prawami. "Czarny dom" to pierwsza część trylogii Petera May - na pewno będę chciała przeczytać następne części.

Moja ocena: 5/6



Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:



10 komentarzy:

  1. Już sama okładka hipnotyzuje...

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam takie mroczne klimaty! Na dodatek wspomniałaś, że to bardziej książka psychologiczno-obyczajowa z wątkiem kryminalnym, a to dla mnie stanowi taką kropkę nad i, czyli... muszę przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasami mam tak, że jak czytam recenzję książki, która mnie zainteresuje, czuje dreszcze. Tutaj poczułam i wiem, że muszę to przeczytać. Po prostu kocham takie mroczne kryminały.

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi intrygująco i mrocznie. Zaciekawiłaś mnie i zdecydowanie jestem chętna poznać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z chęcią sięgnę!
    Zapraszam na konkurs i przepraszam za spam:
    http://mobscene69.blogspot.com/2014/08/konkurs-2-losowanie.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że książka ci się spodobała. ja niecierpliwie czekam na 3. tom.

    OdpowiedzUsuń
  7. Już sam początek Twojej recenzji skłania mnie do rozglądnięcia się za tą pozycją, dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa trylogia k widzę. Pierwsza część mnie zainteresowała fabularnie, chętnie więc przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa historia:) chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka wygląda na bardzo ciekawą, nie powstrzymam się przed przeczytaniem :)

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...