środa, 2 kwietnia 2014

Grzegorz Polak - "Nieznane oblicze pontyfikatu"

źródło
TYTUŁ: Nieznane oblicze pontyfikatu
AUTOR: G. Polak
WYDAWNICTWO: Wydawnictwo M
DATA WYDANIA: 2011
STRON: 142


8 kwietnia 2005 roku podczas pogrzebu Papieża Jana Pawła II wśród zgromadzonych na placu Św. Piotra padły słowa "Santo Subito" (święty natychmiast), jego następca Benedykt XVI - 13 maja 2005 roku zezwolił na rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego, a 14 stycznia 2011 roku podpisał dekret o cudzie i wyznaczył na dzień beatyfikacji 1 maja 2011 roku - w Święto Bożego Miłosierdzia, a 22 października  dniem wspomnienia liturgicznego bł. Jana Pawła II. Papież Franciszek 5 lipca 2013 roku wydał dekret w sprawie cudu za wstawiennictwem bł. Jana Pawła II, a 27 kwietnia 2014 - Niedziela Bożego Miłosierdzia, wyznaczył na dzień kanonizacji. Już niedługo słowa "Santo subito" nabiorą swojej mocy - dosłownie, cały "proces beatyfikacyjny był jednym z najkrótszych w historii Kościoła, rozpoczął się miesiąc po pogrzebie, a zakończył się sześć lat po śmierci, zaś proces kanonizacyjny zakończył się trzy lata po beatyfikacji, dziewięć lat po śmierci."[1]

Biografia bł. Jana Pawła II jest nam wszystkim dobrze znana, licznie wydane książki i filmy przybliżyły i pokazały nam jego życie i dążenie do świętości, znamy jego poczucie humoru i pielgrzymki które odbył, znamy jego twórczość i publikacje oraz dokumenty papieskie. Czy jest jeszcze coś czego nie wiemy o bł. Janie Pawle II? 

Autor książki "Nieznane oblicze pontyfikatu. Okruchy z papieskiego stołu" Grzegorz Polak, znawca pontyfikatu bł. Jana Pawła II postanowił przedstawić nam mało znane jego fakty i wydarzenia. Znajdziemy tu min:

  • proroctwa przepowiadające Papieża polaka - jak choćby wiersz Słowackiego
  • o zamachach planowanych na Papieża podczas jego pielgrzymek do Polski, oraz nieznane z nimi zdarzenia
  • dowiemy się także jak ważne były dla Papieża spotkania z przedstawicielami innych wyznań chrześcijańskich, o kilku wpadkach z nimi związanych oraz o tym jak spotkania ekumeniczne miały wpływ na dialog z innymi wyznaniami chrześcijańskimi i religiami monoteistycznymi
  • relacje Papieża ze starokatolikami, jest ich w Europie i Ameryce zaledwie 200 tyś. 
  • Jan Paweł II i grekokatolicy - bliskie ich relacje, spotkania, skandal w Przemyślu i jego zażegnanie, licznego gesty Papieża w stronę grekokatolików
  • Papież a Kuria Rzymska, czy Jan Paweł II miał tam wsparcie? a może czuł się przez nią osaczony?
  • wsparcie Papieża dla Indian i jego działania na rzecz poprawy ich bytu
  • orędownik zniesienia kary śmierci
  • przyjaźń z żydem z Brooklinu - Gilbertem Levine, łączyła ich muzyka

źródło
Zaczynając lekturę tej książki trochę się bałam że będzie to trudna lektura (chodziło mi o język) jednak gdy zaczęłam czytać wszelkie obiekcje minęły, książkę czyta się bardzo dobrze, język prosty i nie ma żadnych zbędnych opisów. Historie w niej opisane są mało znanymi faktami i wydarzeniami, pokazują jak dla Papieża Jana Pawła II ważni byli ludzie, nie patrzył na ich kolor skóry, wyznanie, narodowość, patrzył na ich serca, pokazuje jego determinację i poświęcenie, jego walkę. Książka na pewno jest pewnym uzupełnieniem dotychczas czytanych książek o Papieżu, na pewno jest jeszcze wiele faktów o których nie wiemy, a które z czasem odkryje przed nami historia, bo jak sam autor pisze "(...) są jeszcze tematy opisane niedostatecznie, a nawet zupełnie nie poruszone."[2], zostaje nam tylko czekać na następne odkrycia z życia bł. Jana Pawła II oraz jego drogi do Boga. Jeżeli jesteście ciekawi poznania tych nieznanych faktów, to zachęcam was do sięgnięcia po tę książkę, będzie wspaniałym uzupełnieniem wcześniejszych lektur.






[1] http://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Pawe%C5%82_II
[2] Grzegorz Polak "Nieznane oblicze pontyfikatu", Wydawnictwo M, 2011, str. 7

Moja ocena: 5/6

Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję pani Dorocie z Wydawnictwa M



Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:



9 komentarzy:

  1. może się skusze, jednak to nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio unikam takich książek, bo mam wrażenie, że wiele z nich żeruje na popularności Jana Pawła II nie wnosząc nic nowego tylko wałkując temat na okrągło. Nie stronię zaś od pozycji o Papieżu przeznaczonych dla dzieci, chciałabym, aby mój syn wiedział o tym człowieku sporo. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Zastanawiałam się nad tą książką, miałam mieszane uczucia, nie mówię całkowicie nie, ale chyba jeszcze nie teraz...

    OdpowiedzUsuń
  4. To dobrze, że jeżyk jest prosty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny post, akurat w dniu dzisiejszym... Nieczęsto, ale sięgam po takie książki. Niedawno czytałam książkę "Wujek Karol" i byłam nią zachwycona. Dowiedziałam się również wielu nowych ciekawych informacji na temat naszego kochanego Jana Pawła II.
    Mam nadzieję, że powyższą pozycję również uda mi się przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja raczej rzadko sięgam po tego typu książki. Kiedyś zajrzałam do księgarni przykościelnej, chciałam coś kupić dziecku i sobie. Muszę przyznać, że się rozczarowałam poziomem książek tam oferowanych. Czy z takich miejsc musi zawsze wyzierać kicz i nuda? Wydawnictwo M znam, zaglądam na ich stronę, ale jak na razie nie przekonałam się do oferty.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na pewno przeczytam tę książkę - postać Papieża-Polaka zawsze mnie fascynowała :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznam szczerze, że bardzo mnie ta propozycja zaciekawiła. Uwielbiam biografie tym bardziej, że ta jest o takim wielkim człowieku. Chętnie sięgnę po ten życiorys by umilić sobie nudne wieczory. Może akurat dowiem się czegoś nowego

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...