czwartek, 8 maja 2014

Elżbieta Wichrowska - "Na Pragę nie wrócę"

źródło
TYTUŁ: Na Pragę nie wrócę
AUTOR: E. Wichrowska
WYDAWNICTWO: MG
DATA WYDANIA: 2014
STRON: 240


Trzy przyjaciółki: Magda, Justyna i Beata, na doczepkę gdzieś tam Anka, poznały się jeszcze w liceum i przyjaźnią się do dziś. To kobiety które życie nie rozpieszczało, parły do przodu, stawiały czoła złemu losowi, wspominają dobre chwile i chcą nadal być w życiu szczęśliwe. Zawsze sobie pomagały i wspierały. Pewnego dnia po imprezie z dziewczynami Magda postanowiła kupić mieszkanie dla siebie, a w starym zostanie córka Ania, nad którą Magda ciągle roztacza parasol ochronny, a Ania ma już swoje lata, musi w końcu odciąć łączącą je pępowinę. Wybór Magdy by poszukiwać mieszkania pada na Pragę, to sentyment z dzieciństwa, znajomi są zszokowani - Praga nie cieszy się dobrą opinią.

"-Chcesz wrócić na Pragę? Zastanów się ... mieszkanie, owszem,
 dobry pomysł. Ale Praga? To nie Warszawa." [1]

Mimo opinii znajomych i przyjaciół na temat Pragi Magda zaczyna poszukiwać tam mieszkania, zaczyna coraz częściej odwiedzać Pragę i jej miejsca. Czy Magda kupi mieszkanie na Pradze? Co jeszcze czeka przyjaciółki? 

"Lubię śmierdzącą, poranioną drugą stronę Wisły, Pragę. Jest autentyczna. 
Na przykład bazar Różyckiego, obfitujący we wszelkie dobra, o których
 marzyć mogła młoda dziewczyna lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych." [2]

Pomyślicie, takie książki już nie raz czytaliście: przyjaciółki - ich smutki, miłości i radości, przyjaciel gej. Może i tak, ale w tej książce Magda zabiera nas w fascynującą historyczną wycieczkę po Warszawie, odwiedzamy z nią ciekawe miejsca (kamienice, pomniki, cmentarze) i słuchamy jej opowieści, a na Pradze dodatkowo oprowadza nas po ciekawych lokalach gastronomicznych - to wielki plus dla książki, dzięki tym historycznym opowieściom książka nie jest kolejną banalną opowieścią o przyjaciółkach. Dodatkowo poznajemy także wiersze które pochodzą z osiemnastowiecznego "Przewodnika warszawskiego". Przed przystąpieniem do czytania trochę bałam się tych historycznych opowieści, że po prostu będą nudne, ale nic podobnego - opisane są bardzo ciekawie i lekkim językiem.

W książce znajdziemy opowieść o trzech przyjaciółkach, o poszukiwaniu przez nie swojego miejsca w życiu bo nie zawsze wszystko w życiu wygląda tak pięknie jak się wydaje, trochę historycznej Warszawy, a nawet mały wątek kryminalny i wybierzemy się na wycieczkę do Włoch. Znajdziemy tu także trochę humoru i lekki język. Jeżeli macie ochotę na odwiedzenie Warszawy i jej historycznych i gastronomicznych miejsc,to serdecznie zapraszam.

[1] Elżbieta Wichrowska "Na Pragę nie wrócę", Wydawnictwo MG, 2014, str. 60
[2] tamże str. 69

Moja ocena: 4/6


Za możliwość przeczytania książki dziękuję pani Dorocie z Wydawnictwa MG



Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:



11 komentarzy:

  1. Ja mam ogromną ochotę i mam nadzieję, że mi się to uda. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię Warszawę, chcę poznać historie przyjaciółek, więc z chęcią bym ją przeczytała i mam nadzieję, że gdzieś dostanę tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie jakoś nie zaciekawiła ta książka, choć nie wiem dlaczego. Po prostu nie zaiskrzyło jak w przypadku innych recenzowanych przez ciebie powieści.(np. to dzięki tobie przeczytałam ,,Ups...No to wpadłam i nie żałuje).

    OdpowiedzUsuń
  4. Wycieczki po ciekawych miejscach bardzo lubię, więc przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaczęłam ją czytać, ale po jakiś 70 stronach musiałam odłożyć. Póki co nie przekonuje mnie, choć na pewno dam jej kolejną szansę i wrócę do niej w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem z Pragi, to dla mnie lektura obowiązkowa

    OdpowiedzUsuń
  7. Możliwe, że się skuszę,choć w Warszawie byłam tylko raz w życiu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakoś nie dam się skusić. Mam opór przed sięganiem po książki naszych rodzimych artystów, a jeśli to robię musi mnie powieść bardzo zaciekawić, zafascynować, a niestety ta tak na mnie nie zadziałała.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Możliwe, że przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak tylko wpadnie w moje łapki, przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla Warszawianki i Prażanki z urodzenia - lektura obowiązkowa :)

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...