niedziela, 16 marca 2014

Joanna M. Chmielewska - "Karminowy szal"

źródło
TYTUŁ: Karminowy szal
AUTOR: Joanna M. Chmielewska
WYDAWNICTWO: MG
DATA WYDANIA: 2013
STRON: 240


To moje drugie spotkanie z autorką, pierwsze miało miejsce niedawno - w grudniu tamtego roku, a była to książka "Poduszka w różowe słonie" (kilka słów o książce TUTAJ), książka bardzo mi się podobała i postanowiłam sięgnąć po następną książkę autorki która stała na mojej półce.

Marta - od piętnastu lat mężatka, matka dwójki dzieci, pracownica biurowa. Marta to kobieta perfekcyjna, wszystko musiało być idealne: wysprzątane mieszkanie, wakacje tak wymyślone by dzieciom poświęcić cały swój czas, kupowała rzeczy nie z myślą o zrobieniu sobie przyjemności ale czy będą praktyczne i  ile kosztują, całe jej dotychczasowe życie było podporządkowane dzieciom i mężowi - z jednej strony sama do tego  doprowadziła, bo po co po innych poprawiać lepiej zrobić to samemu. Zaczęła zadawać sobie pytanie - czy jest szczęśliwa? Czy gdyby nie wpadka jej życie potoczyłoby się inaczej? Pewnego dnia zapragnęła mieć coś dla siebie, coś co powodowało że czuła jak spływa na nią spokój, otulając się nim czuła się inną kobietą.

Maria - panna, nauczycielka matematyki, przez pięć lat była w zakonie, mieszka samotnie. Maria jest typem samotnika, małomówna, skryta, boi się wypowiadać swoich myśli, ona boi się swoich myśli, jej życie to: praca, sprawdzanie kartkówek i kółko charytatywne. Ona także pewnego dnia zapragnęła coś wbrew sobie, coś o czym nawet nie myślała i nie dopuszczała do siebie myśli o ... mężczyźnie, ale tylko on od początku gdy go zobaczyła przyciągał ją do siebie.

Magdalena - panna, pracuje w reklamie, przebojowa dziewczyna, lubi wypady i imprezy, zmienia facetów jak rękawiczki, nie boi się podejmować ryzyka - ale czy na pewno? Jej życie to jedna wielka zabawa i dążenie do bycia samodzielną i samowystarczalną, bez zobowiązań. Jednak zaczęła odczuwać że czegoś jej brakuje, że coś jej umyka - wszyscy mają kogoś, a ona się boi skrzywdzenia i bólu. Spasowała z imprezami i zaczęła szukać, myśleć - czy odważy się na nowy krok? Czy da szansę sobie i jemu?

"Są takie miejsca, gdzie dobre myśli łatwiej odnajdują człowieka" [1]

Trzy kobiety, trzy przyjaciółki z dzieciństwa - razem mieszkały i uczyły się w ośrodku leczniczo - rehabilitacyjnym, odnalazły się po latach i spotkały w Piwnicy pod Liliowym Kapeluszem. Już pierwsze spotkanie spowodowało że otworzyły się, zaczęły poszukiwać siebie i swojego miejsca w życiu - czy to ta Piwnica ma taki wpływ, tam czujesz zapach kawy która pobudza twoje zmysły.  Dziewczyny odnowiły swoją przyjaźń, wymieniały się swoimi troskami i wspólnie sobie pomagały. To pierwsze spotkanie również otworzyło w nich rany i powróciły złe wspomnienia o których nie chciały pamiętać, to tu w Piwnicy pod Liliowym Kapeluszem postanowiły zmierzyć się ze swoimi wspomnieniami i swoją tajemnicą.

"-Magiat. - Magdalena wyciąga dłoń.
- Magiat. - Maria przykrywa jej rękę swoją.
- Magiat. - powtarza za nimi Maria." [2]

Książka: o kobietach, o ich życiu, troskach, radościach, oczekiwaniach, o łzach, bólu, strachu, o skrywanej tajemnicy. Tajemnicy która może zmienić nasze życie, która może siedzieć w nas i drążyć nasze myśli, z którą musimy się zmierzyć by żyć normalnie. Autorka przedstawia nam trzy kobiety, które różnią się od siebie ale jednocześnie bardzo się potrzebują, pokazuje jak ważna jest przyjaźń i co nam może dać, jak bardzo możemy zacząć cenić coś co nagle możemy stracić. Język prosty dzięki temu książkę czyta się lekko, a każda kartka wciąga nas coraz bardziej. Wspaniała książka o kobietach, przyjaźni i tajemnicy - gorąco polecam.

[1] Joanna M. Chmielewska "Karminowy szal", Wydawnictwo MG, 2013, str. 57
[2] Tamże str. 228

Moja ocena: 5/6


Za możliwość przeczytania tej książki dziękuję pani Dorocie z Wydawnictwa MG



Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:


18 komentarzy:

  1. Karminowy bardzo przypadł mi do gustu świetna książka, szkoda tylko,że nie przeczytałaś prędzej sukienki, wprawdzie można czytać nie w kolejności ale byś wiedziała co knajpce pod liliowym robią pewne osoby :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Już dawno nie czytałam nic Chmielewskiej, a recenzja jest bardzo zachęcająca:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze nic Chmielewskiej, ale w końcu muszę to zmienić! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio miałam książkę w rękach ale ją odłożyłam :/ Widzę, że to był błąd :/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio miałam książkę w rękach ale ją odłożyłam :/ Widzę, że to był błąd :/

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka wydaje się ciekawa :) Lubię czytać o przyjaźni, podoba mi się także to, że mamy tutaj trzy główne bohaterki. Zapamiętam i przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie powiem, żeby to była zła książka, ale mnie bardzo rozczarowała. Spodziewałam się czegoś zdecydowanie lepszego. Takie babskie lekkie czytadło.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie też się ta książka podobała. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam wszystkie książki tej Autorki. Bardzo lubię jej styl. Nie mogę się już doczekać najnowszej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo mile wspominam tę książkę, poruszająca lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam i uważam, że to niezwykle klimatyczna powieść. Polecam wszystkim babeczkom.

    OdpowiedzUsuń
  12. W zamierzchłych czasach - gimnazjalnych ;) - zaczytywałam się w twórczości Chmielewskiej, do tej pory pamiętam jak pękałam ze śmiechu czytając po raz pierwszy jej powieść "Wszyscy jesteśmy podejrzani", ciekawa jestem jak odebrałabym ją teraz ;) niestety tych nowszych książek Chmielewskiej nie znam, może kiedyś uda mi się nadrobić zaległości

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak wiesz, bardzo lubię i cenię naszą rodzimą literaturę, dlatego z przyjemnością rozejrzę się za powyższą książką, gdyż jej zarys fabuły oraz twoja recenzja skutecznie mnie przekonują.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeśli obie książki przypadły Ci do gustu, to sięgnij jeszcze po "Sukienkę z mgieł", bo jest lekko powiązana z tymi częściami. :) Mam za sobą wszystkie trzy i teraz czekam niecierpliwie na "Męża zastępczego". :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie znam twórczości pani J.M.Chmielewskiej, ale słyszałam na jej temat wiele dobrych słów i wiem, że na pewno kiedyś sięgnę po jej powieści. Tym bardziej, że wszystkie posiadam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Karminowy szal :) A ja własnie czytałam Męża zastępczego - serdecznie zapraszam do siebie na recenzję ;)
    / klucznik: dodaję +1 pkt za autor jest kobietą

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam tę książkę w planach, muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...