niedziela, 3 lutego 2013

Mariusz Zielke - "Wyrok"

źródło
TYTUŁ: Wyrok
AUTOR: M. Zielke
WYDAWNICTWO: Czarna Owca
STRON: 528
DATA WYDANIA: 2012 

Dziennikarz Jakub Zimny ujawnia podejrzane transakcje Andreasa Holdnera, światowej sławy maklera działającego w Polsce. Nie przeczuwa, że uruchomi tym samym lawinę wydarzeń prowadzących do prawdziwego dziennikarskiego tematu życia: wielkiej afery finansowej, ze zorganizowaną przestępczością w tle, zabójstwami i korupcją na szczytach władzy. Zimny wejdzie w konflikt z wpływowym biznesmenem i znajdzie się na celowniku zawodowego zabójcy. W tym samym czasie w Krakowie ginie księgowa renomowanego domu maklerskiego, a zbrodnię upozorowano na wzór znanego przed laty seryjnego mordercy Karola Kota ... 

Obok takiego tytułu nie można przejść obojętnie gdy stoi na bibliotecznej półce, same pozytywne recenzje, wysokie noty czytających, to chyba jak najlepsza rekomendacja dla książki. Na okładce książki przeczytałam że książka po raz pierwszy wydana w podziemnym obiegu, gdzie odniosła sukces i zacytuję "wywołała skandal na polskim rynku finansowym ze względu na liczne odwołania do rzeczywistości i ujawnienie przestępczych mechanizmów rządzących polską giełdą oraz powiązań na styku biznesu, polityki i mediów".  Następne wydanie, zniknęło z półek księgarskich błyskawicznie. Czy to książka dla mnie? ... myślę że tak ... zobaczymy ... 

Jakub Zimny, dziennikarz śledczy gazety "Express Finansowy", pewnego dnia dostaje cynk, ma napisać artykuł o firmie która dopuściła się nieprawidłowości w swoim prospekcie i nie może być dopuszczona na giełdę. Niby wszystko jasne, niby wszystko proste ... ale czy do końca? Gdy Jakub oskarża w artykule Andreasa Holdnera i jego spółkę, a wszystkie fakty świadczą przeciwko nim, wydaje się że to jest "temat życia" Jakuba, gdy nagle spotyka się z Andreasem Holdnerem, a on opowiada mu pewną historię, Jakub zaczyna na całą sprawę patrzeć zupełnie inaczej. Nie może pociągnąć tematu i pogrążyć innych wysoko postawionych ludzi, z góry przychodzi polecenia zaprzestania publikowania, grożą gazecie procesami ... dlaczego pewnym kręgom zależy na wyciszeniu sprawy? ... a  jednocześnie pogrążeniu Andreasa Holdnera i Consulting Partners ... gdzie wolne media? ...  Jakub musi stawić czoło nie tylko nieprzychylnym jemu mediom, ale także skorumpowanej elicie polskiej finansjery, polityki  i biznesu,  także płatnemu mordercy ... Czy znajdzie się ktoś kto mu pomoże? ... Czy wyjawi skandale? ... Czy winni zostaną ukarani? ... Czy Jakub zdobędzie swój "temat życia"?

Czy to książka dla mnie? ... Tak ... świetny kryminał, trzymający w napięciu, akcja która nie stoi w miejscu, nie nuży czytelnika, a wręcz odwrotnie, każda kartka przynosi nam nowe wiadomości, nowe pytania, do tego świat polityki i biznesu. Jedno co na początku mi przeszkadzało to język ekonomiczny książki, czułam się jakbym czytała podręcznik na studiach :) ... ale szybko mnie wciągnęło, zwroty ekonomiczne świetnie wplątały się w fabułę i nie przeszkadzały. Można zadać sobie pytanie: czy osoby nie mające nic wspólnego z ekonomią i nie znające tych wszystkich zwrotów i terminów czy przeczytają  książkę z ciekawością? ... czy nie znuży ich to? ... zapewniam że nie znuży, a zwroty i skróty nie będą przeszkadzał, akcja wciąga. Do tego ciekawe postacie, nie tylko ze świata polityki czy biznesu ... zakończenie ... myślałam że będzie bardziej spektakularne, ale i tak było nieźle i nieprzewidywalne :) Książkę jak najbardziej polecam.

Moja ocena: 5/6

Baza recenzji Syndykatu ZwB, 

Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:

10 komentarzy:

  1. Czarna seria? To seria zdecydowanie dla mnie. Co raz częściej mam ochotę na kryminały, a ten wydaje się być na wysokim, światowym poziomie. Nie mam nic wspólnego z ekonomią, ale mam nadzieję, że będę w stanie nie pogubić się w tych ekonomicznych terminach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Póki co czytałam jedynie "Księgę kłamców" tego autora i na razie mi starczy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. "Wyrok " czytałem jakiś czas temu. Dla mnie to literatura na wysokim poziomie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Twórczość pana Zielke cenię sobie już od dawna a każda kolejna pozytywna recenzja cieszy mnie jakbym książkę sama napisała :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Twoja opinia utwierdza mnie w przekonaniu, że warto sięgnąć po tę pozycję:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam tę książkę u siebie na półce, ale leży grzecznie i czeka na swoją kolej. Teraz jednak po twojej świetnej, zachęcającej recenzji chyba będę musiała szybciej sięgnąć po ten intrygujący kryminał.

    OdpowiedzUsuń
  7. Z tymi kryminałami to u mnie jest różnie, ale gdy tylko będę miała trochę więcej czasu, to jak najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Podziękuję, bo jestem przekonana, że ekonomiczny język do mnie nie przemówi.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio przekonuję się do kryminałów coraz bardziej, więc jak znajdę chwilę czasu to może sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejny dobry, polski kryminał. Już mam na niego ochotę :)

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli mnie odwiedziłeś/aś, będzie mi miło jeżeli pozostawisz ślad w postaci komentarza. Komentarze wulgarne i anonimowe, będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...